یادگیری برنامه نویسی جاوا  یا کاتلین

نخستین گام برای شروع برنامه‌نویسی اندروید، زبان جاوا یا کاتلین است که فراخور نیازتان می توانید یکی از آن ها را انتخاب و روی آن مانور دهید البته درحال حاضر سال ۲۰۲۰ است تمامی سورس کد های گوگل به‌صورت پیشفرض روی Kotlin است.

برای نوشتن برنامه های خود نیاز دارید تا با ساختاری از قبیل حلقه ها، متغیر ها، ساختار های کنترلی و … را آشنا شوید و تسلط کافی ای بدست آورید.

آشنایی با مفاهیم اولیه اندروید و طراحی لایه

با توجه به اینکه برنامه نویسی اندروید، با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا یا کاتلین انجام می گیرد، باید جاوا یا کاتلین را تا حد خوبی درک کنیم. متغیرها در هر زبانی جزء اصول اولیه کار شمرده می شوند که معمولاً هم خواص آنها در بین تمامی زبانها مشترک است. در این بخش باید به متغیرها و اعمال تغییرات روی آنها مسلط شوید. برای طراحی رابط کاربری هر آنچه که کاربر برنامه شما آن‌را میبیند از XML یا کتابخانه‌ی جدیدی به نام  anko را باید یاد بگیرید.

آماده سازی محیط توسعه (نصب اندروید استودیو)

اندروید استودیو یک IDE مخفف Integrated Development Environment  یک محیط توسعه یکپارچه است؛ IDE به محیط هایی اطلاق می شود که توسط آن کدنویسی انجام می دهیم معمولاً این محیط ها توسط پلاگین های مختلف کاربرد های مختلفی پیدا کرده و قوی تر و گسترده تر عمل می کنند برای مثال میتوانند SDK  های بزرگ تری را پشتیبانی کنند.

از جمله این IDE ها میتوان IntelijIdea و PhpStorm از شرکت JetBrain و Eclipse و Android Studio  که محصول مشترک شرکت Google و JetBrain  است اشاره کنیم.

Android Studio چیزی نیست جز IntelijIdea  و پلاگین اختصاصی که این پلاگین با نام ADT  و مخفف Android Development Tools  برای Eclipse عرضه می شود.

 

آشنایی با کامپوننت های اصلی اندروید

( Activities،  Services، Broadcast Receivers،Content Providers )

کامپوننت های اندروید ، قسمت کلیدی و اصلی در توسعه‌ی برنامه های اندرویدی می‌باشد. این کامپوننت ها درون فایلی به نام AndroidManifest.xml معرفی می شوند که تعامل و کارآیی آن ها در این فایل به اندروید معرفی می شود.

آشنایی با برنامه نویسی شی گرا

شیء گرایی از مهمترین و کلیدی ترین آموزه های برنامه نویسی است و در کل زبان‌های برنامه نویسی شیء گرا یک استاندارد و تعریف دارد. بدون شیء گرایی هم می‌شود برنامه نوشت اما نه برنامه های خوب و قوی. به همین دلیل دانستن فلسفه آن برای ما ضروری است. شیء گرایی بسیار گنگ است. حتی برنامه نویسانی که سالهاست برنامه می‌نویسند ممکن است این مفاهیم را عمیقاً درک نکرده باشند، بنابراین اگر برای شما مطالب گنگ بود به هوش و توانایی خود شک نکنید و با اعتماد به نفس ادامه دهید. اما این موضوع نباید باعث شود فراگیری مفاهیم آنرا به آینده موکول کنید.

آشنایی با برنامه نویسی همزمانی

اگر نگاهی به فعالیت‌های بدن انسان داشته باشیم، خواهیم دید که چندین فعالیت به طور موازی انجام می‌شوند که این عمل را همزمانی می‌نامیم؛ مغز ما در زمات صحبت‌کردن، متوجه رویدادهای دریافتی از حواس پنج گانه شده و در کنار آن نیز داخل بدن، قسمت‌های مختلف مستقل از هم و در کنار هم، سیستم بسیار پیچیده‌ای را تشکیل می‌دهند! به همین ترتیب، کامپیوترها نیز می‌توانند عملیات‌هایی را بطور همزمان انجام دهند!

استفاده از Thread و دانستن برنامه نویسی همزمان، معمولاً سخت و ترسناک به نظر می رسد که با نام های پیچیده، ترسناک تر هم می شود. اما آنچه که از این همزمانی برای برنامه های سطح ساده و متوسط و غالباً حتی برای برنامه های پیچیده مهم است، جزء چند مفهوم ساده چیز دیگری نیست.

آشنایی با متریال دیزاین

متریال دیزاین یک نوع و سبک طراحی است که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت گوگل معرفی شد . در این نوع  از طراحی انتقال ها و حرکت ها و انیمیشن های زیبا بهمراه سایه ها و زیبایی های خاصی استفاده شده است . و همینطور در چند سال اخیر طراحان از آن استفاده بیشتری داشته اند . متریال دیزاین یک راه و روش یا خطی مشی پراستفاده برای رابط و تجربه کاربری اپلیکیشن های اندرویدی است.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *